Ortadoğu’da askeri tırmanış ABD-İran diyaloğunu yeniden sekteye uğratabilir – Ahmet Şairoğlu ARB24 Televizyonu’na konuştu


İsviçre’de ABD ile İran arasında gerçekleştirilmesi planlanan görüşmelerin gündemine İsrail-Hizbullah çatışmasının da dahil edilmesi uluslararası kamuoyunun dikkatini çekiyor. Bölgede devam eden askeri gerilim ortamında düzenlenen görüşmelerin, Ortadoğu’da istikrarın sağlanması ve yeni çatışma risklerinin azaltılması açısından önemli olduğu belirtiliyor.

Fransa’nın Strazburg kentinden ARB24 Televizyonu’na konuşan siyaset yorumcusu Ahmet Şairoğlu, ABD-İran görüşmelerinin yalnızca iki ülke arasındaki ilişkilerle ilgili olmadığını, aynı zamanda Ortadoğu’daki çatışmaların geleceğini de ilgilendiren hassas bir süreç olduğunu belirtti: “Buradaki temel sorun, çatışmanın diğer tarafları olan İsrail ve İran’ın bölgede desteklediği vekil güçlerin, özellikle de Lübnan’daki Hizbullah’ın görüşmelerde doğrudan yer almamasıdır. İran, bölgedeki müttefiklerinin, özellikle de Lübnan’ın güvenliği ve toprak bütünlüğüyle ilgili konuları müzakerelerde önemli bir şart olarak öne sürüyor. İsrail ise ulusal güvenliğini tehdit edecek hiçbir anlaşmayı kabul etmeyeceğini açıkça ifade ediyor.”

Siyaset yorumcusu Ahmet Şairoğlu’na göre, tarafların Cenevre’de müzakere masasına oturması olumlu bir gelişme olsa da bu durum Ortadoğu’daki çatışmaların sona ereceği anlamına gelmiyor: “Taraflardan herhangi biri üzerinde uzlaşılan şartları ihlal eder ya da İsrail-Hizbullah cephesinde veya Gazze’de yeni askeri adımlar atılırsa, İran’ın buna karşılık vermesi kaçınılmaz olabilir. Bu da ABD-İran görüşmelerinin yeniden bozulmasına ve bölgedeki gerilimin daha da artmasına yol açabilir.”